BUREAUKRA-HOLD-NU-OP

BUREAUKRA-HOLD-NU-OP

Mindre bureaukrati – mere tid og faglighed.

Vi bruger al for meget tid og ressourcer på papir, registreringer, indtastning, indberetninger og det tager tid fra undervisning, omsorg og tid til børnene.

Men vi skal have mindre og det vi gør skal skabe værdi.

Børnelinealer, læreplaner, kompetencehjul, program for læringsledelse, mål og flere mål og lidt flere mål … og 117 andre ting – alt sammen sat i verden af bedste mening. Samtidig med vi har stressede og pressede lærer og pædagoger, der knokler og kæmper for at få det hele til at hænge sammen. Mere mere mere …

Vi bliver nødt til at stoppe op og vurdere “hvad skal vi gøre mindre af” og der er masser af ting st tage fat i.

Hvor mange detaljerede læreplaner skal der produceres i MeeBook og sendes hjem til forældre, der ikke læser dem?

Hvor mange kompetencehjul skal der produceres i børnehaven – som skolen alligevel ikke kigger på?

Hvor mange børnelinealer skal der bruges tid på – på åbentlyst velfungerende børn?

Hvor mange statusvurderinger skal vi taste til “program for læringsledelse”. Ja, data er interessante – men det var måske lige så godt at bruge tiden med Oliver og få udfordringerne fixet?

Vi skal have forenklet og afbureaukratiseret pi tæt samarbejde med lærer, pædagoger og ledelser.

Det foreslår vi som et tema på tværs af alle udvalg i den kommende periode.