117 DAGE I BYRÅDET

117 DAGE I BYRÅDET

Det er i dag 117 dage siden vi trak i arbejdstøjet i det nye byråd.

Det er spændende, det er udfordrende og det trækker tænder ud.

boksehandsker_black

Det er næsten som at starte i skole igen. Men den helt nye skoletaske og nyspidsede blyanter (læs ipad) møder man op fuld af forventninger og er klar med klar på… til noget du ærligt talt ikke ved hvad du egentlig skal være helt klar til.

EVIGHEDSMASKINEN
Og det er svært at finde lokalet, man skal lige finde ud af “nåh, det er sådan der fungerer” og lære at huske at række hånden op og vente til det bliver din tur. Du skal lære, at finde dine lektier på politiker-portalen – en slags evighedsmaskine – der bliver ved med at poppe med med nye dagsordner og informationer lige som du troede at nu var du færdig.

Lektie no. 1 – du bliver aldrig færdig.

DE STORE DOKUMENTERS LOV:
Med 9 udvalg og byrådsmøder, så bliver det 10 dagsordner om måneden + bilag + referater. Og det er ikke læs-let-Søren-og-Mette vi starter med forståes. Som dukseleven startede jeg ambitiøst op med at læse alt – også til alle de andre udvalg, som jeg ikke selv sad i – der har jeg sænket ambitionen. Har lært at skimme en dagsorden og så dykke ned i de punkter, der batter noget eller er skjult bag en kryptisk overskrift – dér skal man være vågen. De 80% af punkterne er formalia eller nikken til noget der var vedtaget, en godkendelse af noget der bare er tilrettet virkeligheden eller ny lovgivning.

Lektie no. 2 – find ud af hvor du kan gøre en forskel og sæt ind der.

SPØRGEJØRGEN:
Insister på at forstå lortet også selvom det er pakket pænt ind og ser tilforladelig ud og bare er “en formsag” og mødetiden egentlig er gået. Nej, der er er altid noget der kan gøres, ændres, justeres – måske ikke i år, men så fremadretttet. Og nogle gang er det fint at blive spist af med et fornuftigt argumentet og andre gange skal man bare prøve igen på nye måder.

Lektie no. 3 – stædighed og spørgejørgen er vigtige redskaber.

SPECIALKLASSEN:
Byrådet er en broget flok og selvom vi har faste pladser i klasseværelset og sidder i farveorden, så er hverdagen mere mangfoldig og mangefarvet og der samarbejdes på kryds og tværs. Der er gruppearbejde, hvor vi i fagudvalgene knokler med de forskellige faglige områder – det er både fagligt, fordybende og fornøjeligt. Men vi mangler at arbejde meget mere på tværs – og der er mange “tværfagligeområder” vi slet ikke giver nok opmærksomhed og hvor ansvaret ikke for alvor er placeret politisk. fx Kolding som studieby, Kolding city, tiltrækning/vækst/udvikling – der alle er kendetegnet ved at de berører mange udvalg.

Lektie no. 4 – faglighed er godt – men det skal suppleres af mere tværfaglighed.

LEKTIEHJÆLP:
Vi har fået uddannelse i “byrådsarbejde for begyndere”, vi har været på seminar med de faglige udvalg og fået “hele mollevitten” serveret “her-er-overblikket-sæt-igang”. Og der er meget at sætte sig ind i – men jeg oplever at vi får stor hjælp og har stor optur over hvor kompetente, engagerede, forandringsparate jeg oplever de er i forvaltningerne og på institutionerne. De gør et kæmpe arbejde og knokler virkelig for at skabe forbedringer, fornyelse, forandring på deres områder. Og det er ikke altid lige let og det er ikke altid lige taknemmeligt. Men stort klap på skulderen til dem.

Lektie no. 5 – Det er skønt at blive positivt overrasket ; )

Godt 50 møder, seminarer , kurser med tilhørende dagsordner, bilag, foreberedelser senere + alle de uformelle møder, nytårskure, receptioner, læserbreve, åbninger, høringer … er børnehaveklassen godt igang, blyanterne trænger til at blive spidset, har lært at finde rundt og (næsten altid) række hånden op. Har næsten lært skemaet uden ad og er nu klar til næste step … byråd for (næsten)begyndere.

Boksehandskerne og spraymalingen er stadig med i tasken… og der er byrådsmøde i morgen ( og seminar og gruppemøde … og lidt dagsordner der lige skal nå at læses).